AlJannatulFirdaus

Cetusan Rasa Islam dan Hiburan

PENGHAPUS DOSA KECIL

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

  Berikut adalah penghapusan dosa-dosa kecil yang dilakukan pagi dan petang, dalam setiap waktu dan setiap saat.Penghapus dosa ini adalah kalau sanggup meninggalkan dosa-dosa besar, berdasarkan firman Allah SWT:

" JIKA KAMU MENJAUHKAN DOSA-DOSA BESAR YANG DILARANG KAMU MELAKUKANNYA, KAMI AKAN AMPUNKAN KESALAHAN-KESALAHAN [DOSA KECIL] KAMU, DAN KAMI AKAN MASUKKAN KAMU KE TEMPAT YANG MULIA [SYURGA]." [An-Nisa:31]

  Ayat di atas dengan tegas menerangkan bahawa Allah mengumumkan dan berjanji akan menghapuskan dosa-dosa kecil jika seseorang menjauhi dosa-dosa besar. Dengan menjauhi dosa besar, insya Allah dosa-dosa kecil anda akan terhapus. Allah SWT berfirman dalam surah An-Najm:32 yang bermaksud:


" [Iaitu] orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil [yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan]. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunan-Nya. Rasulullah SAW bersabda:

" Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi manusia balasan dari zina. Dia pasti mendapatkannya. Zina mata dengan melihat, zina lisan dengan mengucapkan, zina jiwa dengan mendambakan dan mengizinkan, dan zina kemaluan dengan membenarkan atau mendustakannya. [H.R. Bukhari]

  Di antara perkara yang dapat menghapus dosa-dosa kecil adalah seperti yang terdapat dalam sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Abu Hurairah:

 " Solat lima waktu, solat Jumaat ke solat Jumaat berikutnya, puasa Ramadan ke Puasa  Ramadan berikutnya dapat menghapuskan dosa-dosa kecil yang engkau lakukan di antara keduanya, jika dosa-dosa besar dijauhi." [H.R Muslim dan Tirmizi]

  DI ANTARA PENGHAPUS DOSA KECIL LAINNYA ADALAH BERWUDUK.
  Rasulullah SAW bersabda:
-" Jikaseorang mukmin berwuduk, maka keluarlah kesalahan dari mulutnya.
-Jika menghirup air ke hidung, maka keluarlah dosa-dosa dari hidungnya. 
-Dan jika membasuh muka, maka keluarlah dosa-dosa dari mukanya bahkan keluar dari bawah pelupuk matanya.
-Jika membasuh kedua tangan maka keluarlah dosa-dosa dari tangannya bahkan keluar dari bawah kuku-kuku tangannya.
-Jika menyapu kepala maka keluarlah dosa-dosa dari kepalanya, bahkan keluar dari dua telinganya.
-Jika membasuh kedua kaki maka keluarlah dosa-dosa dari kakinya, bahkankeluar dari bawah kuku-kuku kakinya.
-Dan begitu juga dengan ketika dia berjalan kemasjid dan solat sunat wuduk. [HR. Ahmad, Nasa'i Malik dan Ibnu Majah]

  Setelah dosa-dosa kecil sudah dihapus, maka, wuduk, solat, dan ibadah-ibadah ringan tersebut menjadi tambahan pahala, serta sarana yang menaikkan darjat di sisi Allah SWT. Maknanya, setiapkali kita bersalah dan melakukan dosa kecil, kita harus segera datang menuju Allah seperti dalam keadaan terbakar dengan dosa-dosa. Kita suci anggota tubuh kita hingga bersih dari kesalahan.

Oleh sebab itulah, ketika mendengar azan, Abu Bakar berkata kepada para sahabat:

" Segeralah menuju api yang kamu nyalakan kemudian padamkan! Padamkan kesalahan dan dosa-dosa kamu dengan amal soleh, wuduk, solat, mendekatkan diri kepada Allah, berzikir, dan ibadah kepada-Nya.

Dalam kita Ihya Ulumuddin, al-Ghazali mengutip hadis Ibnu Mas'ud yang berbunyi:

" Kamu telah membakar diri kamu dengan dosa, lalu kamu mendirikan solat, maka Allah pasti menghilangkan dosa-dosa itu dari diri kamu. Kemudian kamu bakar diri kamu dengan dosa-dosa lagi, lalu kamu mendirikan solat, maka Allah pun membuangkan dosa-dosa itu dari diri kamu, hingga menyebutkan solat lima waktu." Terbakar dengan kesalahan, lalu mendirikan solat, makan kesalahan itu pasti dihapus oleh Allah dari kita.

  Inilah pelbagai penghapus dosa. Kerana itu, hendaklah kamu bergegas untuk meraih keutamaan ini. Semestinya setiap Muslim yang bersemangat, menghimpun dan mengamalkan keutamaan ini siang dan malam. Sebab, penghapus dosa ini merupakan amalan sehari-hari yang disebut ibadah dua puluh empat jam dalam kehidupan Muslim.

  Jadi, saya anjurkan kepada orang yang ingin menghadap Allah dan mendekati syurga dengan cepat untuk selalu membasahi lidahnya dengan zikir. Sebab, Rasulullah SAW telah memberikan keistimewaan kepada zikir, sesuatu yang tidak beliau berikan kepada ibadah lain Rasulullah SAW bersabda:

" Barangsiapa yang dalam sehari membaca : La ilaha illallah wahdahu la syarika lahu, lahul Mulku, wa lahul Hamdu Wahuwa 'Ala Kulli Syaii'in Qadir seratus kali, maka ditulis baginya seratus kebaikan, dan di hapus seratus kesalahan, setara dengan membebaskan seratus orang hamba, terpelihara dari syaitan hingga petang hari. Dan tidak seorang pun yang dapat mendatangkan sesuatu yang lebih utama dari amalan ini, selain orang yang mengamalkan kalimat ini lebih banyak lagi. [H.R. BUKHARI dan MUSLIM]

MEMBACA AMALAN INI SERATUS KALI TIDAK AKAN MENGHABISKAN WAKTU LAMA. PADAHAL, KALIMAT INI MENGANDUNGI PAHALA YANG BESAR.

Rasulullah SAW bersabda:

" Barangsiapa yang dalam sehari membaca SUBHANALLAH WA BIHAMDIHI seratus kali, maka dosa-dosanya akan diampuni meskipun sebanyak bilangan buih lautan [HR Bukhari dan Muslim]

Maksudnya semua dosa-dosa kecil diampuni, kecuali dosa-dosa besar, sebab nas-nas menunjukkan bahawa dosa besar hanya dapat dihapuskan dengan jalan bertaubat, sebagaimana yang telah kami huraikan sebelumnya..

SEMOGA KITA PEROLIHI PENGAMPUNAN DARI ALLAH SWT DENGAN AMALAN-AMALAN YANG IKHLAS.

by Manchiko Osman on Sunday, February 19, 2012 at 3:16am


0 Komentar untuk "PENGHAPUS DOSA KECIL"

RESEPI DARI CIK BEE

 
Copyright © 2014 AlJannatulFirdaus - All Rights Reserved
Template By Catatan Info